ШКІЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
1. Загальні положення
Організаційним центром методичної роботи з педагогічними працівниками в закладі освіти є шкільний методичний кабінет. Очолює його завідувач, якого обирають терміном на 2 роки з числа досвідчених працівників ( вчитель-методист, старший учитель) Він працює на громадських засадах.
Методичний кабінет діє під керівництвом заступника директора школи та методичної ради, яка спрямовує і координує всі напрями його діяльності.
Основною метою діяльності методичного кабінету є створення інформаційно-методичної бази для вчителів, удосконалення їхньої професійної кваліфікації та самоосвіти.
Згідно з чинними нормативними документами, педагоігчна рада школи періодично заслуховує на своїх засіданнях звіти про роботу методичного кабінету.
2. Завдання діяльності методичного кабінету
- Забезпечення інформаційної підтримки діяльності структурних підрозділів методичної служби школи.
- Створення банку баних програмно-методичної, нормативно-правової, науково-технічної інформації.
- Надання навчально-методичних консультацій педагогічним працівникам.
- Координація колективних форм і методів роботи та самоосвіти, спрямованих на підвищення педагогічної майстерності й вдосконалення фахової підготовки вчителів.
- Задоволення запитів, потреб учителів в інформації професійно-особистісної орієнтації.
- Організація системи заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу педагоігв, упровадження досягнень кращого педагогічного досвіду та інноваційних технологій.
3. Основні напрями роботи методичного кабінету
- Створення умов для індивідуальної роботи педагогічних працівників шляхом постійного забезпечення їх науково-методичною літературою.
- Здійснення організаційно-методичної допомоги педагогам у науковій організації праці та розвитку педагогічної творчості.
- Організація консультацій з питань психології, педагогіки, фахової підготовки, методики викладання предметів.
- Організація таперіодичне проведення виставок навчальної літератури, забезпечення педагоігчних працівників необхідною інформацією.
- Участь в організації та проведенні представницьких педагоігчних заходів ( науково-практичних конференцій, семінарів, педагогічних читань, творчих звітів, виставок, презентація кращого досвіду роботи вчителів школи, здійснення наставництва, стажування молодих учителів, сприяння участі педагогічних працівників у науково-методичній та експериментальній роботі).
- Впровадження в практику роботи кращого педагогічного досвіду, досягнень сучасної науки та освітніх технологій.
4. Перелік матеріалів, які зберігаються в методичному кабінеті
У методичному кабінеті закладу мають бути такі матеріали:
а) нормативно-правові документи:
- Конституція України, закони України про освіту, урядові документи з пиатнь освіти, накази та інші інструктивно-нормативні документи МОН України, обласного управління освіти;
- документи з пиатнь педагогіки та психології;
- положення та інструктивні матеріали з питань організації методичної роботи;
-інформаційні збірники МОН України, ЗОІППО, районного відділу освіти.
б) шкільна документація
- наказ про організацію методичної роботи в поточному навчальному році;
- навчальний план школи;
- перспективний та річний плани роботи школи;
- контрольні примірники всієї чинної навчально-методичної документації ( навчальні програми);
- графіки проведення контрольних робіт;
- розклад навчальних занять, індивідуальних занять, занять з учнями вдома;
- документація з пиатнь атестації педагогів;
- матеріали роботи педагогічного колективу над єдиною науково-методичною проблемою.
в) програмно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу:
- документація методичної ради школи ( план, протоколи, рішення, довідки про виконання рішень методичної ради);
- документація ШМО ( окрема папка на кожне методичне об’єднання): план роботи, протоколи засідань, методичні розробки;
- матеріали діяльності інших методичних підструктур ( творчих груп, семінарів-практикумів, проблемних семінарів), творчих звітів вчителів тощо;
- документація школи молодого вчителя;
- матеріали вивчення, узагальнення та поширення ППД;
- тематичні папки ( « Профільне навчання», « Інноваційні педагогічні технології», « Технології проектної діяльності», з організації виховної роботи, загальної методики викладання, зразки оформлення шкільної документації, методичні рекомендації РМК, рекомендації ЗОІППО);
- робота профільних класів ( положення про профільні класи, заяви батьків, накази про відкриття класів, списки учнів, моніторинги навчальних досягнень учнів тощо);
- банк даних ( картотека) педагогічних знахідок, досвіду, освітніх технологій.
г) основні навчально-методичні матеріали з навчальних предметів:
- аналітичні матеріали шкільного моніторингу з кожного навчального предмету( результати оцінювання знань, семестрових та річних контрольних робіт, ДПА);
- матеріали для організації контролю знань;
- матеріали роботи з обдарованими дітьми ( план роботи з обдарованими дітьми, результати участі учнів в І,ІІ,ІІІ етапах олімпіад, МАН тощо);
- інформація з навчально-методичного забезпечення кожного предмета;
- анкети, схеми аналізу уроків ( картки для аналізу, карти-схеми самоаналізу);
- тексти контрольних робіт, зразки завдань до ДПА;
- зразки поурочних планів;
- методичні розробки вчителів;
- рекомендації для вчителів щодо єдиних вимог до викладання навчальних предметів та основних напрямів діяльності;
-критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з різних навчальних предметів;
- наказ про дотримання єдиного орфографічного режиму в школі;
- методичні рекомендації стосовно ведення тематичного обліку знань учнів;
- зразки кращих письмових робіт, виконаних учнями;
- матеріали проведення шкільних предметних тижнів;
- матеріали для оформлення шкільних предметних кабінетів.
д)діагностичні матеріали:
- результати діагностики педагогічного колективу ( анкетування, діагностика рівня професійних утруднень тощо);
- моніторинг педагогічної діяльності вчителів ( анкетування, результати самоаналізу уроків та аналізу уроків своїх колег);
-матеріали атестації вчителів, роботи з молодими спеціалістами.
е) матеріали з позакласної роботи:
- плани робот предметних гуртків, факультативів;
- орієнтовна тематика наукових учнівськихробіт та вимоги до їх оформлення;
- матеріали з організації позакласної роботи з навчальниз предметів;
-матеріали для роботи з батьками;
-матеріали на допомогу класним керівникам , вихователям ГПД.
є) папки з матеріалами науково-практичних конференцій, педагогічних читань, семінарів ( шкільних, районних, обласних):
Наприклад, шкільні та районні педагогічні читання « Педагогічна спадщина Софії Русової та сучанс школа».
ж) картотеки:
- статей періодичної преси на педагогічні теми;
- публікацій у фаховій періодиці та методичній літературі ( з кожного предмету);
- обліку ППД.
5. Бібліотека методичного кабінету ( предметно-тематичний розподіл)
- Підшивки загальнопедагогічних газет і журналів .
- Підшивки фахових журналів і газет.
- Спеціальна , загальнопедагоігчна література.
До обладнання методичного кабінету належать узагальнені матеріали з досвіду роботи вчителів ( портфоліо), система постійних та динамічних стендів:
- Державна підсумкова атестація
- Від атестації до атестації
- Інноваційні педагогічні технології
- Обдаровані діти
- На допомогу класному керівникові
- На допомогу молодому вчителеві
Орієнтовний перелік заходів
з методичного забезпечення навчального процесу в школі
№ |
Заходи |
Періодичність проведення |
Максимальна кількість пиатнь,які мають розглядатися |
1 |
Засідання методичної ради |
Раз на 2 місяці |
2-3 |
2 |
Конференції |
Раз на 2-3 роки |
2-3 |
3 |
Конкурси педагогічної майстерності |
Раз на рік |
----- |
4 |
Конкурс на кращий комплект дидактичних матеріалів |
Раз на рік |
------ |
5 |
Конкурс на кращий навчальний кабінет, класну кімнату |
Наприкінці навчального року |
----- |
6 |
Оперативні наради |
2 рази на місяць |
2-3 |
7 |
Засідання ШМО, проблемних семінарів, творчих груп тощо |
4-5 разів на рік |
2-3 |
8 |
Установча методична нарада |
На початку навчального року |
3-4 |
9 |
Наради ШМО |
У разі потреби |
2-3 |
10 |
Відкриті й показові уроки заняття |
За планами ШМО |
2-4 уроки на семестр |
11 |
Методичний тиждень |
Раз на рік |
5-6 |
12 |
Предметні тижні |
1-2рази на місяць |
---- |
13 |
Відвідування уроків, співбесіди з вчителями-предметниками, консультації |
За графіком ВШК |
|
14 |
Школа молодого вчителя |
Раз на місяць |
1-2 |
15 |
Школа педагоігчної майстерності |
Раз на місяць |
1-2 |
ОРІЄНТОВНІ ПОЛОЖЕННЯ
Про проблемну групу вчителів
1. Загальні положення:
- проблемна група об’єднує вчителів, котрі цікавляться якоюсь фаховою професійною методичною проблемою та бажають вивчити її глибше;
- проблемна група є самостійною ланкою методичної роботи і суб’єктом внутрішньошкільного управління.
2. Завдання проблемної групи:
- вивчення відповідної проблеми з метою підвищення професійної компетентності вчителів.
3. Організація роботи:
- проблемн групу очолює вчитель, добре обізнаний з даною темою;
- проблемна група працює за планом;
- засідання проводяться раз на 2 місяці.
4. Документація і звітність:
- план роботи групи фіксується в окремому журналі;
- засідання протоколюються;
- аналіз про діяльність групи подається методичній раді наприкінці навчального року.
Про творчі групи
Творчі групи вчителів – це групи педагогів, різних за фахом, які займаються вивченням, освоєнням, упровадженням якоїсь однієї загальної проблеми колег-однодумців.
Мета створення: об’єднання педагогів-дослідників.
Зміст :
- вивчення відповідної проблеми, висунення гіпотези;
- апробування ідеї у практичній діяльності.
Щоденник експерименту, інновації:
- запис результатів, аналізів контрольних, пеервірних зрізів;
- порівняння знань і вмінь з попередніми, з вимогами програми, із тими, що очікуються за гіпотезою;
- параметри, за якими фіксуються зміни в учнів.
Напрями роботи
1. Навчальна робота:
- реалізація системного підходу до навчання;
- створення психолого-педагогічних конструкцій навчального процесу (мета, типи зв’язків, результат, прогнозування і консторуювання навчального процесу).
2. Методична робота :
- консультації за розробленою тематикою;
- розробка методич